LGS un Igaunijas EANS apņemas kopīgi izstrādāt tālvadības torņa tehnoloģijas

17 Jan 2017

Latvijas un Igaunijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji VAS “Latvijas gaisa satiksme” (LGS) un “Lennuliiklusteeninduse Aktsiaselts” (Estonian Air Navigation Services – EANS) ir gatavi kopīgi izstrādāt gaisa satiksmes vadības risinājumu “Tālvadības tornis” (“Remote Control Tower” – turpmāk rTWR).  13.01.2017. kopīgo apņemšanos apliecināja LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš un EANS valdes priekšsēdētājs Tanels Rautitss (Tanel Rautits), parakstot sadarbības memorandu par rTWR izstrādi.  Parakstītajā memorandā abi partneri apsver iespējas apvienot resursus jaunu tehnoloģiju un risinājumu izstrādē un personāla apmācībās, tā panākot ievērojamu līdzekļu ietaupījumu.Memorands paredz informācijas un dokumentu apmaiņu, pētījumu, programmu izstrādes un citu darbību koordināciju, kopīgu analīzes veikšanu, kā arī resursu piešķiršanu darbam. Partneri arī kopīgi izstrādās pamatojumu, lai panāktu Eiropas Savienības finansējuma piešķiršanu projekta īstenošanai.rTWR tehnoloģiju izstrādes un ieviešanas nepieciešamība ir aktualizējusies sakarā ar nelielu reģionālo lidostu attīstību (Latvijā perspektīvi Liepājas, Ventspils u.c. lidostas), un tās ļaus racionāli izmantot darbinieku resursus viena vai vairāku mazo lidlauku apkalpošanā attālinātā distancē. Ieviešot šādas tehnoloģijas, aviodispečeriem vairs nevajadzēs atrasties mazo lidlauku gaisa satiksmes vadības torņos, bet lidmašīnu pacelšanās, nosēšanās un pārvietošanās pa lidlauku tiks attālināti vadīta no viena centra. Latvijā – no lidostas “Rīga”. Tartu lidostā Igaunijā pašlaik tiek izstrādāts rTWR prototips, kā arī tiks veikti papildu pētījumi, pirms šī tehnoloģija tiks izmantota citās reģionālajās Igaunijas un Latvijas lidostās. LGS valdes priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš pēc memoranda parakstīšanas atzīmēja, ka rTWR sekmīga ieviešana ļaus būtiski ietaupīt resursus, kā arī palīdzēs attīstīties mazajām lidostām kā Latvijā, tā Igaunijā, nodrošinot tām kvalitatīvus gaisa satiksmes vadības pakalpojumus. Savukārt EANS vadītājs Tanels Rautitss uzsvēra: “Igaunijas un Latvijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju pieredzes, zināšanu un nepieciešamo resursu apvienošana nospraustā mērķa sasniegšanai ļaus ātrāk par konkurentiem izstrādāt un ieviest nākotnes tehnoloģijas, tā paaugstinot arī abu uzņēmumu konkurētspēju.” rTWR ieviešana ir viens no Ziemeļeiropas gaisa telpas funkcionālā bloka NEFAB (North European Functional Airspace Block), kurā apvienojušās Latvija, Igaunija, Norvēģija un Somija, stratēģiskajiem mērķiem, kura īstenošana nodrošinātu operacionālo efektivitāti ilgtermiņā.rTWR ieviešanas izpēte ir iekļauta NEFAB 2017. gada plānā, un pēc tās pabeigšanas bloka vadība varēs lemt par tālāku koncepcijas ieviešanu, lai sasniegtu izmaksu efektivitāti GSV torņa pakalpojumos, uzlabotu sadarbību starp NEFAB dalībvalstīm, vienlaikus izskatot risinājumus ārkārtas situāciju novēršanai.

Atpakaļ