Bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordinēšana

No 2025. gada 1. janvāra UAS ekspluatantu pieprasījumiem saskaņot bezpilota gaisa kuģu lidojumus UAS ģeogrāfiskajās zonās ir jābūt veidotiem Valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) Bezpilota gaisa kuģu informācijas sistēmā (BGKIS) https://e.caa.gov.lv/.
Papildu informācija par BGKIS ir pieejama CAA tīmekļvietnē.
Par C klases identifikācijas marķējumu
No 2024. gada 1. janvāra tiek piemērota prasība par bezpilota gaisa kuģa sistēmas C klases identifikācijas marķējumu – ražotāja apliecinājumu tam, ka bezpilota gaisa kuģa sistēma atbilst noteiktām prasībām.
Papildu informācija par C klases identifikācijas marķējumu ir pieejama šeit.
Bezpilota gaisa kuģu lidojumi LIEPAJA FIZ SECTOR A, LIELVARDE CTR SECTOR A un RIGA CTR robežās
Starptautiskās lidostas “Liepāja”, Rīgas starptautiskās lidostas, kā arī militārā lidlauka “Lielvārde” gaisa satiksmei paredzētajā gaisa telpā ir ieviesti bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumi, kuri ir izteikti UAS ģeogrāfisku zonu veidā.
Starptautiskās lidostas “Liepāja”, Rīgas starptautiskās lidostas, kā arī militārā lidlauka “Lielvārde” gaisa satiksmei paredzētajā gaisa telpā ir ieviesti bezpilota gaisa kuģu lidojumu ierobežojumi, kuri ir izteikti UAS ģeogrāfisku zonu veidā.
Katrai UAS ģeogrāfiskai zonai ir noteikti nosacījumi bezpilota gaisa kuģu lidojumu īstenošanai. Atgādinām, ka gadījumos, kad bezpilota gaisa kuģu darbības telpā pārklājas vairākas UAS ģeogrāfiskās zonas, bezpilota gaisa kuģa lidojuma īstenošanai ir nepieciešams izpildīt visu attiecināmo UAS ģeogrāfisko zonu nosacījumus.
Lai uzsāktu UAS operāciju saskaņošanas procesu, UAS ekspluatantam (vai tā pārstāvim) ir jāpiesaka bezpilota gaisa kuģa lidojumi BGKIS (https://e.caa.gov.lv/). Informācija par lidojuma pieteikumu nonāks pie attiecīgu UAS ģeogrāfisku zonu pārvaldniekiem.
VAS “Latvijas gaisa satiksme” (LGS) speciālisti, saņemot bezpilota gaisa kuģa lidojuma pieteikumu, veiks izvērtēšanu un vajadzības gadījumā lūgs papildināt vai precizēt pieteikumā norādīto informāciju. Izvērtēšanas rezultātā tiek noteikti iespējamie koordinācijas veidi jeb kārtība un nosacījumi, pie kuriem bezpilota gaisa kuģa lidojumi var tikt īstenoti. LGS Gaisa satiksmes vadības departamenta pārziņā esošajām UAS ģeogrāfiskām zonām aprakstā ir ievietota informācija par piemērojamiem koordinācijas veidiem (A, B, C, C (izņēmums), D, E, E (EVGA)).
Koordinācijas veids A
Bezpilota gaisa kuģu lidojumi notiek LGS bezpilota gaisa kuģu koordinatora klātbūtnē. Katrs bezpilota gaisa kuģa lidojums tiek īstenots saskaņā ar Lielvārdes Torņa gaisa satiksmes vadības dispečera, Rīgas Torņa gaisa satiksmes vadības dispečera vai Liepājas informatīvā gaisa satiksmes dienesta operatora norādēm.
Šis koordinācijas veids tiek pielietots LIELVARDE CTR SECTOR A, LIEPAJA FIZ SECTOR A, RIGA CTR robežās tiem bezpilota gaisa kuģu lidojumiem, kuri tiek izpildīti attālumā līdz 5 kilometriem no sertificēta lidlauka skrejceļa sliekšņa vai augstumā virs 50 metriem.
LGS bezpilota gaisa kuģa koordinatora izbraukums ir maksas pakalpojums (skat. sadaļu “LGS bezpilota gaisa kuģu koordinatora maksas pakalpojumu cenrādis”).
Koordinācijas veids B
Šis koordinācijas veids ir piemērojams bezpilota gaisa kuģu lidojumiem LIEPAJA FIZ SECTOR A robežās. Saskaņā ar šo koordinācijas veidu LGS var saskaņot bezpilota gaisa kuģu lidojumus augstumā līdz 120 metriem virs zemes vai ūdens virsmas tajos laika intervālos, kad Liepājas informatīvā dienesta operators (AFISO) nesniedz gaisa satiksmes pakalpojumus.
Koordinācijas veids C
Šis koordinācijas veids nosaka, ka bezpilota gaisa kuģu
lidojumi “atvērtajā” un “specifiskajā” kategorijā ir atļauti augstumā līdz 50
metriem virs zemes vai ūdens virsmas, un ja bezpilota gaisa kuģa darbības telpa
atrodas ne tuvāk par 5 kilometriem no sertificētā lidlauka skrejceļa.
Šis koordinācijas veids tiek pielietots LIELVARDE CTR SECTOR A, LIEPAJA FIZ
SECTOR A, un RIGA CTR robežās. Bezpilota gaisa kuģiem, kuru pacelšanas masa
pārsniedz 2 kilogramus, ir izvirzītas papildu prasības (skat. sadaļu “Prasības
bezpilota gaisa kuģiem, kuru maksimālā pacelšanas masa pārsniedz 2
kilogramus”).
Koordinācijas veids C (izņēmums)
Koordinācijas veidam C ir paredzēti gadījumi, kad bezpilota gaisa kuģu lidojums var tikt saskaņots augstumā līdz 110 metriem virs zemes vai ūdens virsmas pie nosacījuma, ka lidojums tiek īstenots vidē ar augstiem mākslīgiem šķēršļiem (piemēram, augstceltnēm). Ja mākslīgā šķēršļa augstums pārsniedz 105 metrus, tad bezpilota gaisa kuģa lidojumi tā tuvumā var būt saskaņoti līdz augstumam, kas pārsniedz mākslīgā šķēršļa augstumu par 15 metriem.
Koordinācijas veida C (izņēmums) piemērošana tiek izvērtēta individuāli, un šis koordinācijas veids ir piemērojams tikai RIGA CTR robežās.
Koordinācijas veids D
Koordinācijas veids D nosaka, kā tiek īstenota valsts bezpilota gaisa kuģu un militāro bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordinācija Rīgas starptautiskās lidostas tuvumā (RIGA CTR).
LGS aicina valsts institūciju, kuras veic valsts bezpilota gaisa kuģu lidojumus vai militāro bezpilota gaisa kuģu lidojumus, kā arī pašvaldības policijas pilnvarotus pārstāvjus sazināties ar LGS, rakstot e-pasta vēstuli uz lgs@lgs.lv, lai iegūtu papildu informāciju par šo koordinācijas veidu un sadarbības nosacījumiem.
Koordinācijas veids E
Šī ir īpaša kārtība, kā bezpilota gaisa kuģu lidojumi var būt īstenoti Rīgas starptautiskās lidostas tuvumā (RIGA CTR) augstumā līdz 40 metriem virs zemes vai ūdens virsmas bez LGS bezpilota gaisa kuģu koordinatora klātbūtnes. Šī koordinācijas veida piemērošana tiek izvērtēta individuāli. Lūdzam ņemt vērā, ka koordinācijas veidam E ir paredzēti papildu ierobežojumi un nosacījumi, par ko UAS ekspluatants tiks informēts, ja tiks lemts par šīs kārtības piemērošanu. Koordinācijas veids E nevar būt piemērots Rīgas starptautiskās lidostas teritorijā vai tiešā tuvumā.
Koordinācijas veids E (EVGA)
Īpašs risinājums NBS vajadzībām militārajā lidlaukā “Lielvārde”.
Par bezpilota gaisa kuģu lidojumiem virs starptautiskās lidostas “Liepāja”, Rīgas starptautiskās lidostas teritorijas vai militāra lidlauka “Lielvārde” tuvumā
Saņemot pieteikumu bezpilota gaisa kuģa lidojumam virs starptautiskās lidostas “Liepāja”, Rīgas starptautiskās lidostas kontrolējamas teritorijas vai virs militārā lidlauka “Lielvārde” un tā tiešā tuvumā, LGS informēs UAS ekspluatantu par nepieciešamību saskaņot lidojumu ar attiecīgās lidostas operatoru, kā arī sniegs informāciju par turpmākiem soļiem. Lūdzam ņemt vērā, ka šis saskaņošanas process var aizņemt vairāk nekā 10 dienas.
LGS bezpilota gaisa kuģu koordinatora maksas pakalpojumu cenrādis (koordinācijas veids A).
Nosaukums | Cena, EUR |
Aeronavigācijas informācijas sniegšana (fiksēta maksa par dienu) | 18.15 EUR dienā, t.sk. PVN |
LGS speciālista izbraukums (darba dienās no plkst. 08:30 līdz 17:00) | 36.30 EUR stundā, t.sk. PVN |
LGS speciālista izbraukums (ārpus biroja darba laika, kā arī brīvdienās un svētku dienās) | 72.60 EUR stundā, t.sk. PVN |
Transporta izdevumi | 0.38 EUR/km, t.sk. PVN |
Piemērs pakalpojuma cenas aprēķinam RIGA CTR un LIEPAJA FIZ SECTOR A robežās
Minimālā summa ir 54.45 EUR t.sk. PVN. Šo summu veido: 18.15 EUR – aeronavigācijas informācijas sniegšana, 36.30 EUR par 1 stundu – LGS speciālista izbraukums (darba dienās no plkst. 08:30 līdz 17:00).
Piemērs pakalpojuma cenas aprēķinam LIELVARDE CTR SECTOR A robežās
Aptuvena summa ir, sākot ar 180.25 EUR t.sk. PVN. Šo summu veido: 18.15 EUR – aeronavigācijas informācijas sniegšana, 53.20 EUR – transporta izdevumi no LGS biroja līdz bezpilota gaisa kuģa lidojuma koordinācijas norises vietai un atpakaļ (70 km x 2 x 0.38 EUR), 72.60 EUR – LGS speciālista izbraukums (laiks ceļā turp un atpakaļ) 2 stundas, 36.30 EUR – LGS speciālista izbraukums 1 stunda – maksa par faktisku bezpilota gaisa kuģa lidojuma koordināciju.
Prasības bezpilota gaisa kuģiem, kuru maksimālā pacelšanas masa pārsniedz 2 kilogramus
Šajā sadaļā uzskaitītas prasības bezpilota gaisa kuģiem un sistēmām ir attiecināmas uz operācijām “atvērtajā” kategorijā saskaņā ar koordinācijas veidiem C (t.sk, C izņēmums), D, E. Šajos gadījumos UAS ir jābūt aprīkotai ar tādiem risinājumiem, kas nodrošina tālvadības pilotam informāciju par bezpilota gaisa kuģa atrašanās vietu, lidojuma augstumu un ātrumu, akumulatoru uzlādes līmeni, vadības un kontroles (C2) savienojumu, globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNSS) signāla stiprumu un kvalitāti, automātisku brīdināšanu, ja signāls kļūst pārāk vājš vai nekvalitatīvs, kā arī automātiskām bezatteices (“fail-safe”) funkcijām vismaz šādiem gadījumiem:
- zaudēts vadības un kontroles (C2) savienojums starp UA un tālvadības ierīci – zaudējot kontroles un vadības (C2) savienojumu starp UA un tālvadības ierīci, ne vēlāk kā pēc 5 sekundēm tiek automātiski aktivizēta bezatteices (“fail-safe”) sistēmas funkcija, kas veic automātisku nosēšanos drošā vietā atbilstoši iepriekš iestatītajiem nosacījumiem (vienlaikus neļaujot iepriekš ieprogrammētu plānoto automātiskā lidojuma maršruta turpināšanu (ja attiecināms));
- problēmas ar pozicionēšanas sistēmai nepieciešamajiem sensoriem – piemēram, globālās navigācijas satelītu sistēmas (GNSS) signāla traucējumu vai tā pilnīgas pazaudēšanas gadījumā. UA automātiski veic šo sensoru atslēgšanu (vai nodrošina iespēju tos atslēgt manuāli);
- veic lidojuma datu ierakstu, saglabājot informāciju par lidojuma laiku, koordinātām, augstumu un ātrumu;
- konfigurēta tā, lai tāda bezpilota gaisa kuģa lidojuma augstuma samazināšanu būtu iespējams veikt ar ātrumu vismaz 2.5 m/s;
- iespēja ļauj tālvadības pilotam manuāli pārtraukt lidojumu, atslēdzot motoru darbību avārijas situācijā.
Koordinācijas veidi C (izņēmumi), D, E neparedz UAS operāciju īstenošanu “atvērtajā” kategorijā ar pašbūvētiem bezpilota gaisa kuģiem, ja to masa pārsniedz 2 kilogramus.
Papildu informācija par bezpilota gaisa kuģu lidojumu koordināciju LIELVARDE CTR SECTOR A, LIEPAJA FIZ SECTOR A un RIGA CTR robežās
e-pasts: bgk@lgs.lv
tālrunis: +371 67300961
Aktuālā informācija
Karte ar UAS ģeogrāfiskām zonām: https://www.airspace.lv/drones
UAS ģeogrāfisku zonu datu kopas: https://ais.lgs.lv/page/UAS_geozones
Aeronavigācijas informācija, NOTAM: https://ais.lgs.lv/notam
Aeronavigācijas informācijas publikācijas (AIP): https://ais.lgs.lv/aiseaip
Cita noderīga informācija
Papildu informācija par UAS kategorijām:
Atvērtā kategorija: https://droni.caa.gov.lv/darbibas-kategorijas/atverta-kategorija/
Specifiskā kategorija: https://droni.caa.gov.lv/darbibas-kategorijas/specifiska-kategorija/
CAA BGKIS: https://e.caa.gov.lv
Rīcība bezpilota gaisa kuģa avārijas situācijā
Ja tālvadības pilots zaudē kontroli pār bezpilota gaisa kuģi un tas turpina nekontrolētu lidojumu, tad nekavējoties ir jāinformē VAS “Latvijas gaisa satiksme” pārstāvji pa kādu no šiem tālruņiem:
- +371 67300645,
- +371 67300642,
- +371 67783761,
sniedzot šādu informāciju:
- Bezpilota gaisa kuģa kopējā pacelšanās masa;
- Lidojuma vieta (pēdējās zināmās koordinātas vai nepārprotami identificējams objekts);
- Lidojuma augstums (pēdējais zināmais lidojuma augstums, precizējot atskaites sistēmu – virs zemes/ūdens virsmas (AGL) vai virs jūras līmeņa (AMSL));
- Lidojuma virziens (debespuse vai attiecībā pret nepārprotami identificējamu objektu);
- Lidojuma ilgums ar atlikušo degvielas/akumulatoru uzlādes līmeni (paredzamais atlikušais lidojuma ilgums);
- Maksimālais lidojuma ātrums;
- Maksimālais lidojuma ilgums;
- Teorētiskais maksimālais lidojuma attālums;
- Maksimālais iespējamais lidojuma augstums.
Ziņošana par atgadījumiem
Tālvadības pilotam un/vai UAS ekspluatantam ir pienākums iesniegt atgadījuma ziņojumu (obligātā ziņošana), ja bezpilota gaisa kuģa lidojuma rezultātā ir iestājies kāds no šiem gadījumiem:
- Cilvēki guvuši nāvējošus vai smagus ievainojumus;
- Iesaistīts pilotējamās aviācijas gaisa kuģis.
Personas var ziņot (brīvprātīgā ziņošana) arī par citiem atgadījumiem, kad radušies traucējumi bezpilota gaisa kuģa sistēmas darbībā, tas avarējis vai iestājusies situācija, kas pie citiem apstākļiem varētu radīt apdraudējumu apkārtējiem.
Papildu informācija par obligātu un brīvprātīgu ziņošanu ir pieejama vietnē: https://e.caa.gov.lv/.
Atpakaļ