Par jaunā Rīgas lidostas GSV torņa labāko metu 35 000 EUR balvu saņem “ARHIS ARHITEKTI”
Valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme” (LGS) rīkotajā metu konkursā “Rīgas lidostas gaisa satiksmes vadības torņa nākotnes vizuālais tēls” ir uzvarējis arhitektu birojs “ARHIS ARHITEKTI”, kas kā partneri ir piesaistījis vienu no lielākajām arhitektu, inženieru un interjera dizaina kompānijām Amerikas Savienotajās Valstīs un pasaulē “Leo A Daly”.
25. aprīlī svinīgā pasākumā LGS valdes un konkursa žūrijas komisijas priekšsēdētājs Dāvids Tauriņš “ARHIS ARHITEKTI” vadītājam Andrim Kronbergam pasniedza simbolisku čeku par galveno balvu – 35 000 EUR. Prēmija tiks pārskaitīta uz biroja kontu.
Otro vietu un 20 000 EUR balvu ieguva personu (piegādātāju) apvienība “NRJA/CPMG” (Latvija un Lielbritānija).
10 000 EUR īpašā veicināšanas balva par funkcionāli veiksmīgāko LGS administratīvā korpusa un teritorijas organizācijas plānojumu tika piešķirta SIA “Avotiņš, Vincents un partneri” (Latvija).
Tāpat žūrija piešķīra trīs veicināšanas balvas 5 000 EUR apmērā. Balvu par arhitektoniski savdabīgo gaisa satiksmes vadības torņa risinājumu saņēma apvienība “1PAX, SEMPERVIRENS”, “EGIS” (Francija). Par ideju veidot gaisa satiksmes vadības torni koka konstrukcijās balvu ieguva apvienība “AREP-SETEC-REM PRO” (Francija un Latvija), bet par racionālāko gaisa satiksmes vadības torņa funkcionāli tehnisko risinājumu – apvienība “Būvdizains un ADPI” (Latvija un Francija).
Konkursa mērķis bija iegūt arhitektoniski augstvērtīgu un funkcionāli pārdomātu, nolikumā un projektēšanas programmā ietvertajām prasībām atbilstošu un ekonomiski pamatotu metu gaisa satiksmes vadības (GSV) tornim.
Rezultātā ir iegūts funkcionāli veiksmīgs arhitektoniskais risinājums, kuru realizējot, tiks izveidota LGS aviodispečeriem optimāla darba vide, kas būs atbilstoša drošu gaisa satiksmes vadības pakalpojumu sniegšanai.
“ARHIS ARHITEKTI” vadītājs Andris Kronbergs uzsvēra, ka jaunā GSV torņa projekta izstrāde arhitektiem būs gan lieliska izdevība apliecināt savu profesionalitāti, gan nopietns izaicinājums. “Mēs, “ARHIS ARHITEKTI”, veidojot torņa metu, izmantojām gan savu trīsdesmit gadu ilgo praktisko arhitektu pieredzi un apmēram divdesmitpiecu gadu pieredzi Rīgas starptautiskās lidostas plānošanā un lidostas kompleksa objektu attīstīšanā, gan liela un pieredzējuša partnera no ASV “Leo A Daly” pieredzi. Mēs izstrādājām metu un, protams, esam gatavi radīt torņa projektu kopā ar kompāniju, kas pārstāvēta vairāk nekā 90 valstīs un var lepoties ar pamatīgu pieredzi projektos aviācijas nozarē. Pieminēšu tikai gaisa satiksmes vadības torņus Džona F. Kenedija staptautiskajā Ņujorkas lidostā un Oklendas starptautiskajā lidostā”, uzsvēra A.Kronbergs.
Savukārt LGS valdes priekšsēdētājs un žūrijas komisijas vadītājs Dāvids Tauriņš uzsver: “jaunajā tornī strādājošajiem gaisa satiksmes vadības dispečeriem vissvarīgākais būs funkcionalitāte – lidostas pārredzamība, iekštelpu plānojums, iespējas izvietot iekārtas utt. Uzvarētājs piedāvā optimālāko risinājumu, taču, izvēloties labāko metu, tika ņemta vērā arī tā arhitektoniskā kvalitāte, kuru izvērtēja nozarē atzīti arhitekti.”
Iesniegtos metus izvērtēja starptautiska žūrijas komisija, kurā strādāja norvēģu pilsētplānotājs un arhitekts Ole Vīgs (Ole Wiig), arhitekts, Vācijas aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēja DFS ēku projektu nodaļas vadītājs Stefans Hūbers (Stephan Huber), arhitekti Jānis Dripe, Uģis Kaugurs un Ingurds Lazdiņš, būvinženieris Normunds Eglītis, kā arī LGS un lidostas “Rīga” speciālisti.
Piedāvātos risinājumus iepriekš vērtēja arī kompetenta tehniskā komisija, kas savu atzinumu sniedza žūrijai.
Nepieciešamību būvēt jaunu GSV ir radījusi lidostas attīstība, kuras gaitā ir gan būtiski pagarināts skrejceļš, gan ievērojami palielinājies lidojumu skaits, gan izveidojušās “aklās zonas”. Vecā, 1973. gadā būvētā torņa augstums nav pietiekams, lai nodrošinātu nepieciešamo teritorijas vizuālo pārredzamību un modernas tehnikas izvietošanu nākotnē.
“Jaunais gaisa vadības tornis varēs kalpot par lielisku piemēru tam, kā Latvijā ir jāprojektē un jābūvē svarīgi infrasturktūras objekti, ja mēs gribam, lai mūsu valsts ne tikai veiksmīgi attīstās ekonomiski, bet arī ir zaļākā valsts pasaulē. Un tas ir tas, ko mēs gribam”, atzina Satiksmes ministrijas parlamentārais sekretārs Edgars Tavars.
Torņa būvniecību plānots pabeigt līdz 2023. gada beigām. Projekts tiks finansēts no LGS pašu līdzekļiem un banku aizdevuma, kā arī tiks meklētas iespējas piesaistīt Eiropas Savienības līdzfinansējumu.
Atpakaļ